Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam | NescafeAis.Com


.

.

Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam

June 15th, 2012 4 Comments .
.

perkhimatan awam malaysia

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memaklumkan bahawa Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam (SKMTPA) telah mengadakan mesyuarat pada 7 Jun 2012 dan 13 Jun 2012. Mesyuarat ini telah dipengerusikan oleh YABhg. Tun Dato’ Seri Zaki bin Tun Azmi, (bekas Ketua Hakim Negara), yang telah dilantik sebagai Pengerusi suruhanjaya tersebut.

Ahli suruhanjaya yang dilantik adalah:-

  • YBhg. Tan Sri Ismail Adam, bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam
  • YBhg. Tan Sri Dato’ Haji Alimuddin bin Haji Mohd Dom, bekas Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
  • YBhg. Tan Sri Datuk Dr. Hadenan bin A. Jalil, bekas Ketua Audit Negara
  • YBhg. Tan Sri Hussin bin Ismail, bekas Timbalan Ketua Polis Negara
  • YBhg. Mej. Jen. Dato’ Paduka Che Hasni bin Che Ahmad (B), bekas Panglima Latihan Tentera Darat
  • YBhg. Dato’ Omar bin Osman, Presiden CUEPACS. Sekretariat bagi SKMTPA adalah Bahagian Perancangan, Penyelidikan dan Korporat (BPP), JPA.

Tujuan asas Suruhanjaya adalah untuk menambahbaik kualiti perkhidmatan awam melalui penyampaian perkhidmatan berkesan kepada rakyat. Terma Rujukan (TOR) Suruhanjaya ini adalah:

  • Untuk merasionalisasi perkhidmatan awam bagi meningkatkan keberkesanan dan kecekapan penyampaian perkhidmatan;
  • Untuk memastikan transformasi kepimpinan perkhidmatan awam yang berupaya menyeimbangkan kepentingan politik dan pentadbiran;
  • Untuk memperkasakan modal insan perkhidmatan awam untuk menyampaikan perkhidmatan yang responsif kepada kehendak pelanggan; dan
  • Untuk mengutamakan kebajikan penjawat awam dengan memastikan perkhidmatan awam yang lebih fleksibel dan adil.

Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam turut mengalu-alukan sebarang cadangan dan pandangan daripada semua pihak ke arah penambahbaikan perkhidmatan awam. jadi jika korang semua ada cadangan dan pandangan boleh dikemukakan dengan melayari

http://docs.jpa.gov.my/skmtpa.

P/S:-Kenapa anggota CEUPACS tak ada dalam panel suruhanjaya ni, nanti mula la jadi macam SPBA, apepun asal gaji naik sudah, betul tak?..hehehe

 

TINGGALKAN KOMEN DI BAWAH DAN JANGAN LUPA SHARE:

4 Comments to “Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam”

  1. dxzav says:

    salam.. kpd semua gred g, j, sains dan gred2 yg telah menerima impak diturunkan gred hasil pembatalan sbpa.. kita semua hendakla war2kan masalah gred kita ni pd PM sementara sbelom pru 13.. .. kita bgtau pd pm bahawa apsal dgn mudahnya jpa luluskan gred n11 jumud n17, nt 17 ke nt27.. tapi bila gred pertanian, sains,dan teknikal byk gred2 lain x puas hati?? utk makluman semua pihak kami (gred pertanian, sains, teknikal) hanya meminta hak kami sahaja yg telah diluluskan mengikut pekeliling tahun 1983 bahawa sijil politeknik adalah sama dgn sijil stpm!!! itu je.. tapi nape stpm dpt 27 tapi poli 17?? mana adil.. 1 pekeliling tapi tak guna.. 1 perkara lg yg memalukan kami pd hujung thn 2011 dipanggil utk sign sbpa option pencen 60 dan naik gred tapi bila sbpa batal, option besara 60 kekal manakala kenaikkan gred kami dibatalkan!!! memang memalukan kami dan menyusahkan sahaja.. kpd jpa, dgn adanya suuhanjaya penambahbaikan diharap jpa tidak tuli dan buta spt dulu.. perjuangan 27

  2. HAJI SAMAT says:

    TAK NAIK 27, MEMANG COMFIRM TAK BALIK MENGUNDI TAHUN NI

  3. Zakaria says:

    Salam,

    Kami C11/N7/N17 – Pegawai Kerani / Pembantu Tadbir sama gred dengan Nt 27, sama gred N27 masa dulu, tetapi bagi Pegawai Kerani / Pembantu Tadbir masih di tahap lama, malahan penjawat jawatan ini 75% memiliki akademik yang melebih SPM – Tapi `Dulu Kini Dan Selama-lamanya masih ditakok lama. Kami dalam setiap organisasi sebagai `Tulang belakang’ kepada organisasi, tetapi masih tersisih dan dipandang rendah oleh penjawat awam yang lain. Harap semua gred dikaji dan dinaiktaraf bagi menghargai Pegawai Kerani / Pembantu Tadbir. Jangan hanya gred tertentu sahaja dinaikkan.

  4. tukjanggut says:

    Aku naik gred G22 KUP mulai januari 2011.Skrg keja dah 27 tahun.Tak tahu le ada kata nak naik gred lagi 2013.Ada harapan ke naik gred.umo pun dah 50 tahun.Apa pun aku bersyukur dgn gred aku skrg.Kalau ada kenaikan memang le rezki anak-anak aku le.Kalau nk hidup mewah bukan di perkhidmatan awam.keja keja juga sebagai penjawat awam tp hujung minggu cipta le apa-apa bisnes so bleh la tambah income RM 2-3 ribu juga sebulan.

Leave your comment here: