Penjelasan Sahabat Ustaz Azhar Idrus Mengenai Fitnah Ke Atasnya  | NescafeAis.Com


.

.

Penjelasan Sahabat Ustaz Azhar Idrus Mengenai Fitnah Ke Atasnya

January 6th, 2012 9 Comments .
.

Bahasa Yang Digunakan adalah dialek Terengganu..so, mungkin ada yang kurang faham..layan penjelasan dan jawapan dari insan yang mengenali Ustaz Azhar Idrus mengenai fitnah ke atas Ustaz Azhar oleh sebuah blog

P/s:- Aku tak taksub dengan Ustaz Azhar..cuma aku suka dengan pendekatan dia bila berceramah…cara ceramah dia mudah sampai kepada golongan orang muda..orang muda suka hiburan..so bila Ceramah + Hiburan (tak melalaikan) jadi lebih menarik so orang tak tertido bila dengar ceramah Agama..pelik aku, sal dakwah bising..pasal pesta2 xda pun nak bising.

 

  • heboh org duk cakap ttg blog yg duk kata ke ustaz Azhar Idrus, dan terlalu sangat melampau, gini lah biar saya jawab, kat blog tu dok leh jawab sbbnya kena subscribe.. sbb apa saya nok jawab, sbbnya saya org Ladang, rumah ustaz dekat je dgn rumah saya, saya dgn ustaz berkawan dari sejak kecil… jadi banyak yg dia kata saya boleh jawab

 

  • dia kata dlm blognya “Namun persoalan mula timbul apabila beliau menggunakan pendekatan maki hamun dan cercaan dalam setiap ceramahnya”

 

  • jadi kita dok perlu ambil pot sbbnya dia pun mengaku “Saya sendiri tidak pernah mendengar ceramahnya walaupun ada yang kata boleh didengar melalui you tube kerana tidak tahu siapa Ustaz Azhar Idrus ini sebenarnya.”

 

  • doh bila sendiri dok pernah dengor, mana dia tahu ustaz menggunakan pendekatan maki hamun?

 

  • dia kata jugak “..Kalau mahu ketawa baik tonton Maharaja Lawak dan kalau mahu menuntu ilmu mestilah mencari guru yang pandai tapi ada yang beritahu ceramah beliau ini penuh dengan maki hamun tidak kira dalam masjid ataupun surau dan beliau pandai membuatkan orang ketawa.”

 

  • jadi kita boleh tahu apa sikapnya pada ugama, buleh pula dia hendak ketawa dgn peserta maharaja lawak yg dia pun bukannye kenal tapi dlm masalah agama dia tak mahu dengar kerana dia tidak tahu siapa ustaz Azhar Idrus.. klu gitu, iman masjidi haram klu baca quran pun mungkin dia takmau dengar sbbnya bukan dia kenal pun…

 

  • dia kata lagi “Azhar Idrus anak kelahiran Kg Ladang,Terengganu ini menghilang diri cukup lama dan setelah balik ke negeri asal,beliau mula menyusup masuk ke majlis-majlis tahlil untuk menyampaikan tazkirah awalnya dan mengenakan bayaran tertentu.”

 

  • satu kenyataan yg sangatlah dusta, tidak pernah ustaz Azhar menghilangkan diri, ustaz Azhar (maaf saya kurang pasti tempat lahir) masa kecil duduk di satu kem tentera(klu dok silap) kedah (sbb tu klu ustaz azhar klu cakap kedoh power) bersama neneknya kerana suami neneknya bertugas sebagai anggota keselamatan, setelah habis bertugas ustaz mengikut kluarganya kembali ke terengganu, kg Ladang Sekolah(kita panggil Ladang Blues masa tu), kemudian bersekolah di SMsultan Sulaiman, kemudian institut Berakan.

 

  • Nampak sangat nok lebong penulis blog itu…

 

  • Sebabnya saya bersekolah di asrama, saya kurang pasti, tapi yg saya tahu ustaz berkerja dgn Utusan Malaysia diKL, sebelum ditukarkan ke utusan malaysia di terengganu (masa tu kilang utusan kat kg hiliran/bukit kecil (dok pasti masuk kg mana kawasan itu, dekat agen kereta nissan tu).. bila masa ustaz menghilan diri…

 

  • dia kata pulok “Dalam soal pandangan politik beliau cukup bijak kerana tidak menyertai mana-mana parti politik terutamanya PAS walaupun setiap ceramahnya beliau sering memetik pandangan Hadi Awang kerana beliau tahu,berada dalam PAS sukar untuk beliau mencari wang dan terpaksa menyumbang kepada parti itu”

 

  • sangat lah menipu.. masa mula2 mendekatkan diri dgn kuliah2 ugama ustaz pernah jadi kepala usrah PAS (PAS masa tu dok kuat mana di ladang, wak ada UMNO dgn Pala Lembu), sebagai ahli ke tidak kita dok pasti, tapi kebanyakan org yg menyokong PAS kat Ladang masa tu bukanlah ahli secara rasmi (jenis org Ladang, gitu, tapi leni doh doh)

 

  • kemudian dia kata “Sebab itulah barangkali beliau maki hamun pemimpin PAS atau UMNO supaya memudahkannya untuk beliau cari makan dengan hasil ceramah maki hamunnya.”

 

  • bab cari makan dgn ceramah, wa tabik ustak… masa muda dan tengah mula2 mengaji dulu ustak meletak jawatan sebagai pekerja di Utusan, gaji ustaz masa tu kita malas cerita, sapa masa tu mampu beli jam Tag Heuer, model diver tu, kita kawan2 ustak mampu beli seiko diver je (try ah tanya ustaz ada dok lagi jam tu, dlm tahun lepas tengok lagi ustak pakai jam tu sekali sekala), sbb ustaz letak jawatan kerana nok tumpu pada menghadari kuliah2 kerana kerja utusan masa tu, dok tentu masa, kadang malam kadang siang, jadi banyok kuliah ustaz miss.. tahu apa kerja ustaz buat lepas letok jawatan? ustaz merak kain batik.. tanya diri kita sendiri, sanggup dok kita? dlm masa menerak kain batik tu ustaz sambil2 mengafal matan jurmiah (kitab nahu)

 

  • tah2 tukang tulis blog tu ngaji pun dok gi walaupun penuh masa terluang yg ada.. klu nok berhenti kerja sbb nok gi ngaji jauh sekali lah…

 

  • dia kata lagi “Penduduk setempat mula mempersoalkan kredibiliti serta taraf perguruannya hingga melayakan beliau bergelar ustaz.Di mana ustaz ini belajar ilmua agamanya? Siapa gurunya dan kalau belajar di Pasenttren,pasentren mana,kalau belajar di pondok, pondok mana dan kalau belajar di universiti,universiti mana yang tiba-tiba sahaja boleh menjadi Ustaz ataupun orang yang arif tentang agama?”

 

  • sbb tu kita kata dia lebong, tipu dan dusta…

 

  • ustaz secara rasminya mmg tidak pernah mengaji pondok atau mana2 pusat2 pengajian agama, tapi guru2 ustak adalah daripada org yg sangat2 hebat ilmunya, salah seorg daripadanya ialah ustaz hakim (losong) atau org panggil juga muzmi atau mat amin (sbb dia anak arwah cikgu mat amin, losong), seeorang yg cukup tinggi hemmahnya dlm mengaji agama, beliau pernah duduk berbelas tahuh di pattani mengaji ilmu, dan siapa2 org malaysia yg mengaji di pattani sekitar tahun pertengahan 80an-90an kenal sangat dgn ‘hakim’, malah beliau menjadi kepala matalaah pada pelajar2 pondok tempat dia mengaji.. org melaka tentu kenal ustaz Abdul Rahman, org kuala terengganu panggil Ustaz Mang Melaka, dan ustaz hakim ini ialah abg ipar ustaz mang (isteri ustaz mang itu adik ustaz hakim)

 

  • itu satu, yg lain kita dok yah sebut..
  • dia kata lagi “Orang Terengganu tahu dan orang Kampung Ladang tempat lahirnya tahu bahawa Azhar Idrus sebelum ini merupakan seorang pemuzik yang pandai memetik bass gitar serta bermain piono dan organ.Pernah bersama-sama Sallem,penyanyi IKLIM malah beliau juga sebelum ini merupakan seorang jurugambar dan penulis bebas.”

 

  • kita org ladang dan berkawan rapat dgn ustaz kita lebih tahu.. klu dia kata ustaz pandai memetik bass gitar, silap ah, ustaz lead gitar bro, Umaro lead gitar iklim tu jam sama ah dgn ustaz, pernoh dok tengok umaro guna gitar gibson (berat 66 gitar tu) asalnya gitar ustaz.. set2 ladang masa tu, klu umaro dgn ustaz, kita pilih ustaz lagi bahagian main gitar… sori ustaz.. :)) dan ustaz mungkin boleh sikit2 main piono dan organ, tapi setahu kita dok lah sampai boleh kita masukkan dlm kisah hidup, kelas2 boleh tekan dan bunyi je..

 

  • dia kata juga ustaz merupakan seorg jurugambar dan penulis bebas sebelum ini (takdir ku, sebelum ini maksudnya sebelum jadi ustaz) satu lagi dusta, tapi tak pe ah tidaklah menjadi jatuh maruah seseorg klu kata gitu pun, tapi ini menunjukkan dia seorg yg tukang reka cerita.. sebabnya baru ceh ni je main kamera tapi ustaz ialah seorg yg sangat tinggi hemahnya dlm satu benda yg dia buat, tanya lah org2 lama2 main kamera di kuala terengganu, mereka semua tahu.. tapi dia kata ustaz pernah menjadi penulis bebas tipu juga, tapi klu tulis kitab rasa ada 2-3 kita jawi yg ustaz tulis… tapi dok publish lah, sbb kita rasa mungkin ustaz tulis untuk menajam ilmu yg ustaz beelajor doh…

 

  • biasa dia doh, mula2 dusta kecil2 kemudian dusta besor2 pulok… dia kata lagi “Soal Azhar menuntut pengajian Islam dimana,biarlah beliau yang menjawabnya cuma kita menuntut penjelasan dan ingin tahu daripada Ustaz Azhar berkaitan dengan peristiwa jam lebih kurang 1.00 pagi di kawasan Masjid di Jambu Bongkok,Marang,Terengganu”

 

  • klu kita doh tengok dusta2 dia yg atas tu, adakah persoalan yg dia timbulkan ini boleh kita ambil pot? walaupun kita tidak berada pada tarikh dan masa yg disebut itu, klu dah atas nun tipu berabuk, dok kan wak ni dia dok tipu.

 

  • tapi dia kata “Kita tidak menuduh apa-apa cuma mahu penjelasan daripada Azhar Idrus apakah peristiwa sebenarnya?” lastly aku jawab cisss!!

Baca – Biodata ringkas Ustaz Azhar Idrus

Sumber:-Sini

JOM PAKAT LIKE PAGE NI……

 

 

TINGGALKAN KOMEN DI BAWAH DAN JANGAN LUPA SHARE:

9 Comments to “Penjelasan Sahabat Ustaz Azhar Idrus Mengenai Fitnah Ke Atasnya”

  1. [...] baca ni – Penjelasan Sahabat Ustaz Azhar Idrus Mengenai Fitnah Ke AtasnyaDan Sini Koleksi Video Ambang Tahun Baru 2012 Bersama Ustaz Azhar Idrus, Zizan Raja [...]

  2. TG. KAMAL says:

    Dulu rock, tapi sekarang ustaz yang penuh dengan ilmu pengetahuan agama, tiada tolok bandingnya dengan ustaz-ustaz yang lain. Tahniah ustaz Azhar Idrus…

  3. ALI says:

    aku ingat ke Ustaz azhar nie lepasan universiti al-azhar atau universiti yamouk,madinah ke atau bekas pelajar maghribi,algeria,arab saudi, atau pelajar jurusan usuluddin di madrasah india atau pakisan atau pasenteren di indonesia tak pun UiAM atau kolej2 islam dimalasyia…tapi pondok kat kuala terengganu..whateverlah ..Biasa aku nie suka tengok apa kelulusan seseorang tokoh,bidang apa yang dia pakar,..tapi ustaz azhar nie aku dok berapa yakinlah…aku dengor sokmo jugak dulu ceramah dia kat surau ladang masa.masa flat dok siap lagi..benar banyak maki hamun,cerca ..malah mengatakan dajjal kat pada seorang bekas mufti..perkataan “bodo” ada sokmo…orang lain jadi ustaz jugok tapi dok lah macam dia nie lebih sangat…kelulusan dok tinggi mana,agah lebih.bajet pandai..mintak maaf banyak2..hanya pandangan peribadi aku..

  4. org besa aje says:

    ALI says:- tak semua tok guru tu bahasanye indah……rmai yg kasar…dlm brceramah…….tp yg baik dijadikn amalan yg buruk dijadikan sempadan…… jgn cari negara mana di dh sampi……cerok mana dia blajar…..yg ptg sbyk mana ilmu ALLAH yg dia mampu sampikan…..ALLAH SWT lebih tahu siapa yg layak….

  5. Sahibul Watan says:

    Assalammualikum WBT,

    Kepada semua saudaraku seagama…

    Janganlah kita mempertikaikan setinggi mana pelajaran seseorang itu, Allah tidak memandang pada zahir hambanya, yang penting keyakinan kita terhadapNYA dan rasulNya… Ilmu Agama tidak semestinya dipelajari di Universiti-unversiti agama malah ianya boleh dipelajari di mana-mana termasuk sekolah pondok ataupun madrasah… Apakah sijil-sijil itu penting untuk menampakkan diri kita betul2 hebat tentang agama??? Kalau tak ada sijil universiti tak leh beri ceramah??? Ilmu tanpa amal? Amal tanpa ilmu? Sila rujuk : http://www.islamgrid.gov.my/hadith/detailed.php?id=7 Sekian wassalam…

  6. SHAH says:

    Assalamualaikum..
    Tanya diri kita dulu.. kita tak layak untuk mempertikaikan kemampuan seseorang..
    Bill gate yg tak lepas belajor pun boleh kaya raya..
    Dan tak mustahil lah org yg tak belajor tinggi pun boleh kaya raya dengan pengetahuan..

  7. wafa deena says:

    uai ni adew cara dy tersendiri nk smpaikan dakwah…xsgke adew jgak mnusia yg nk memusuhi ustaz…tnye diri awk tu dlu…ckup ke ilmu yg awk adew tu smpai nk ckp cam tu skali..ish3…klo xpuas aty prgi wat ceramah sendiri..tgk adew org nk dgr x ceramah awk tu…

  8. jack says:

    kalau budak kecik ajar kita pun takde masalah la… mat rock ajar kita pun takde masalahla… lebih2 lagi mengajar ke arah kebaikan…. ape yang masalahnya geng2 yang nak dok mengata lebih tu… hebat sangat ke diorang ni…. aku pun tak pernah jumpa ustaz azhar.. dok tengok dalam youtube je… tapi aku mmg respect kat dia punya smash dalam menjawab persoalan agama… dah memang betul terima je la… walaupun dia smash kena kepala kita sendiri…. pelik la aku geng2 dok carik salah orang… nak pertikai apa org yang nak ajar kita tentang kebaikan… kalau org ajak kita buat jahat pun kita tak bleh nak mengata bagai… kene tegur secara berhemah…. geram aku geng2 suka pertikai ni….

  9. Muaz Ayoub says:

    1 jah nak bgtau..toksoh dok pertikai la ust nie lulusan mende.ghoyak dah kan..die ngaji dgn guru-guru ulama2 sohor.pade yg nak cari ilmu g pastu duk tgk latar blkg mcm nie,nak tnye la sket,sek2 awk nie mazhab ape?syafie?maliki?hanbali?hanafi?pah imam2 nie g ngaji kt Universiti x?ade MQA x?ade dapat pangkat datuk @ dato’ x?xde kn?pah ghuane dunie islam angkat martabat 4 org imam muktabar nie jadi ulama?

Leave your comment here: