Cara Memohon PR1MA | Perumahan Rakyat 1 Malaysia | NescafeAis.Com


.

Cara Memohon PR1MA | Perumahan Rakyat 1 Malaysia

October 10th, 2011 44 Comments .
.

perumahan rakyat 1 malaysia PR1Ma

Seperti yang dimaklumkan dalam bajet 2012,PM ada mengumumkan mengenai PR1MA atau Perumahan Rakyat 1 Malaysia,PR1MA adalah agensi tunggal yang berperanan untuk membangun dan menyelenggarakan perumahan mampu milik kepada golongan berpendapatan sederhana.Berikut adalah serba sedikit mengenai PR1MA @ Perumahan Rakyat 1 Malaysia,Syarat permohonan,dan cara untuk memohon.

Tujuan

Tujuan pelaksanaan PR1MA adalah untuk meningkatkan akses golongan berpendapatan sederhana kepada perumahan kos sederhana serta menggalakkan pemilikan hartanah kediaman.

Latar Belakang PR1MA

Penyediaan perumahan kepada setiap lapisan masyarakat kini dilaksanakan oleh Kerajaan dan pihak swasta. Peranan pihak Kerajaan lebih tertumpu kepada penyediaan kemudahan perumahan awam kos rendah bagi golongan berpendapatan rendah sementara pihak swasta pula menumpukan kepada pembangunan projek perumahan bagi kategori perumahan yang lain.

Pada masa ini terdapat jurang yang ketara dalam penyediaan rumah kategori kos sederhana dalam lingkungan harga RM150,000 hingga RM300,000 terutamanya di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang. Kekurangan penawaran rumah kos sederhana disebabkan oleh kecenderungan pemaju-pemaju swasta membangun projek perumahan kos tinggi yang memberi pulangan yang lebih besar.

Rasional

Sebagai satu inisiatif strategik untuk memenuhi keperluan perumahan segolongan besar rakyat, Kerajaan mengambil langkah melaksanakan PR1MA bagi menyediakan rumah kos sederhana bertujuan khusus untuk mengisi jurang keperluan masyarakat dalam kumpulan berpendapatan isi rumah di bawah RM6,000 sebulan.

Kaedah Pelaksanaan

Program ini akan dilaksanakan melalui kaedah Kerjasama Awam Swasta (Public Private Partnership). Melalui kaedah ini, Kerajaan dan pihak swasta termasuk institusi kewangan akan menggembeling tenaga dan sumber ke arah menepati matlamat menyediakan rumah yang bukan sahaja mampu dimiliki malah berkualiti demi kesejahteraan dan keselesaan para penghuninya.

SYARAT-SYARAT WAJIB SEBELUM MEMOHON

  • Warganegara Malaysia.
  • 21 Tahun Ke atas.
  • Bekerja ATAU Menetap di Putrajaya
  • Pendapatan Isi Rumah (Bujang / Suami dan Isteri) tidak melebihi RM6,000
  • Pengundi Berdaftar di Parlimen Putrajaya (P.125)

Sila ambil  perhatian, mana-mana permohonan yang tidak menepati syarat-syarat di atas TIDAK AKAN DIPROSES sama sekali!

Please take note that any application which does not conform to the above conditions WILL NOT BE PROCESSED at once!

Untuk memohon PR1MA  isi borang permohonan di sini

KLIK SINI

Jika memohon menggunakan kad pengenalan tentera

KLIK SINI

Semakan Penerimaan Permohonan PR1MA

KLIK SINI

 

TINGGALKAN KOMEN DI BAWAH DAN JANGAN LUPA SHARE:

44 Comments to “Cara Memohon PR1MA | Perumahan Rakyat 1 Malaysia”

  1. AZMAN BIN ISMAIL says:

    bagaimana cara hendak saya memohon Perumahan Rakyat 1 Malaysia”
    saya belum mempunyai rumah sendiri,sekarang saya masih menyewa rumah ppr.

  2. Axl Roses says:

    Bodoh.. Syarat2 wajib dh mgatakn menetap atau bkrja di putra jaya & pemohon mesti pengundi bdaftar Putra Jaya..!!? So org krja & menetap di luar putra jaya & bkn pengundi tetap Putra Jaya x blh nk mohon rumah PR1MA ni.. Bodoh la.. Baik kerajaan x payah buat.. Buat sakit hati je..

  3. Hj.Normah Hj.Alias says:

    Makcik tidak mempunyai rumah…tinggal dgn anak di ampang.pendapatan bawah rm3000

  4. sue says:

    Kenape syarat2 hnye yg bekerje atau menetap di putrajaya je?xadil la klw cmni..baik buat nme 1putrajaya bkn malaysia..

  5. medan says:

    ni lah kerajaan yang adil dan bijak sana lagi terbaik pemikiran nya….setahu aku lah kan mana ada org yg kerja kat putra jaya tu gaji cikai2 semua nya gaji leh tahan lah kan..kalau ada pon pak gud ngan tukang sapu…ko memang bijak lah pak jib…

  6. Ahmad Syafiqh says:

    Mengapa projek PR1MA tidak terdapat di Pulau Pinang?
    Saya dah 4 Tahun menunggu. Adakah Penantian saya akan berakhir dengan Kekecewaan atau dengan kebahagiaan.
    Saya pun bukan orang senang. Harap kerajaan membantu saya dalam masalah yang sedang saya hadapi ini.
    Banyak rumah dijual kepada orang asing yang bukan warganegara Malaysia, Rakyat Malaysia pula DUDUK di mana?

  7. Qaseh says:

    Memang kerajaan tak adil sebenarnye.. Balik2 org mereka yang dapat. Contoh untuk rumah low cost. Kenapa mesti ada kuota umno? kalau ada kuota umno then tolong org susah takpe. nie balik2, pusing2 sedare mare korang balik, org2 korang balik.. Yang kaya terus kaya, yang miskin tetap miskin! Mana dia ‘janji ditepati’?

  8. putrajaya says:

    maklumbalas kpd medan : “setahu aku lah kan mana ada org yg kerja kat putra jaya tu gaji cikai2 semua nya gaji leh tahan lah kan..”…ko bodoh ke ape medan??..purata yg duk kuarters or sewa rumah area sekeliling tuh pkerja gomen sokongan jer tau!!..rumah kat sini mahal nk mampos, dahlaa kos hidup tinggi..ko igt jawatan dlm gomen nih tuk golongan atasan jer ker??..ko nih mmg bodo laa..

    aku nih golongan sokongan jer pun…ramai lagi yg keje despatch, kerani bg pihak gomen kat sini..bukan sikit pjbt gomen kat putrajaya nih!!..korang bygkan sendiri laa byk mana golongan sokongan kat sini..90% kat sini semua gol. sokongan..gol atasan mane de nak sewa umah, depa leh beli jer rumah psal depa mmpu.so mmg patut laa diutamakn kat area putrajaya dlu..aku sendiri pun xdpt rumah pr1ma nih..xisi borg psal xsempat tukar ic alamat putrajaya..hrp2 krjaan tapis betul2 laa klyakan miliki rumah nih..utamakan pd mereka yg belum mempunyai rumah shj!! and betul ker semua yg layak tuh ic beralamat putrajaya?? pendapatan kami bawah rm2000..bukannya bawah rm 6000!!..tp bawah rm 2000!!..kelayakan pinjaman rumah pun hnya rm168000..tu pun blom tolak pnjaman kereta,kos anak lg!!yang berpendapatan 3000 ke atas masih mampu memliki rumah kat area2 sini kerana kelayakan rumah mereka rm300000 ke atas!!

    kdg2 mereka yg memohon nie bukannya nk duduk dijdkan tmpt tggal pun!! tp sbg harta tambahan nk bg sewa or jual after 10 years maybe.jgn slh phm, bukannya aku nk menuduh, cuma ragu2 jer..hehe.so hrp phk kerajaan pantau betul2 perkara nie..pastikan pemilik rumah yang menetap dan bukannya dijadikan rumah sewa..klu tidak smpai bila2 pun gol bawahn tetap ditindas!!.aku mmg nk cr rumah tuk di jdkan tmpt tggal, tp malang terlepas pr1ma nih..so aku hrp mereka yang bertuah tu betul2 memerlukan rumah utk dijdkan tmpt tinggal dan bukannya sbg rumah sewa tambahan..dan aku hrp pihak kerajaan ambil serius perkara nih..jgnlaa ada terlepas pandang ke ape ker..bg kpd mereka yang betul2 memerlukan..adios..

    -kempunan-

  9. putrajaya says:

    projek pr1ma nih bukan kat area putrajaya saje laaa ngok..byk lagi area lain akan menyusul..semua tuh dlm perancangan.cuma yg 1st lancar di putrajaya..bukan hanya di putrajaya..bengap ke ape korang nih…lepas nie akan ada area2 lain projek pr1ma nih..

  10. ezzya81 says:

    mcm babun…kta satu malaysia dn kemudahan utk rakyat…bkn utk rakyat..utk dri sndri..buncit LG laaaa depa…nmpk gaya org berpendapatan rendah x plu lahnk psang angan2…xkn dpt klu x daftar d putra jaya ye…

  11. din says:

    Putrajaya..
    tk payah la ckp kasar2..
    ckp elok2 pon blh kn..
    myb orng lain tktau mcm mana keadaan kita kt putrajaya ni….
    mmng cukup2 makan je…
    sabar n kite tngk keadaan seterusnya.

  12. Att says:

    Harta Dunia Yg Dikejar2…..

  13. angry line says:

    mcm mana kalau org sabah, org sabah pun miskin
    rumah mahal gaji sikit ada yg below RM500
    sewa rumah pun mahal terpaksa sewa bilik saja
    belanja anak anak
    belanja dapur
    elektir,air
    apa lagi tinggal?????

  14. mohd Rizal says:

    Saya duduk johor,bujang,tanggung ibu,keluarga masih tak memiliki rumah sediri

  15. sarimah says:

    kalau tak berkerja dan tinggal di putrajaya tak boleh memohon ke????

  16. mike says:

    ko tu ptt syukur la dh dpt kje goment..ak ni kje buruh kasar xdpat nk mhon bodoh

  17. Neng Jane says:

    Betul,betul,betul………..aku sokong angry line. Orang bukan tahu kita orang Sabah, sapu pagi sampai petang,gaji baru ja 350.00. Sudahnya orang bumiputera lagi tu kan!,tapi bila baca syarat berat aku tengok. Projek rumah di mana pun ,aku tak tahu, layari web, show house pun tak nampak. Apa macam tu ?., mama aku mau mohon rumah PPRT pun payah. Baik beli tanah,tp tanah pun bukan senang. Lot kubur untuk mati pun mau beli…….

  18. retnep says:

    Hantu raya putra jaya sungguh pandai ekk dierorang ni..tak kisah la untuk rakyat di daerah mana skali pun di sebabkan tajuknye berbunyi..prima perumahan rakyat 1 malaysia semua rakyat teruja untuk memohon rupa2nya untuk warga putra jaya je…patutnya buat tajuk prima permohonan rumah warga putra jaya 1malaysia baru la rakyat yang lain tak geram mana kan..??hihihi harkkhh ptuihhh! padan gitu la kite kene belit ngan dierorang ni hish hish hish

  19. naim says:

    memey laaa….kalau macam ni baik tak payah ada kerajaan…munyusahkan rakyat…
    kalau macam tu bagi orang putra jaya udahlah mngundi luar pada itu ngindi pkr lagi senang dah terang pkr tu menghancurkan…
    nak ngundi punya jam semua janji manis…
    bilka rakyat nak kan sesuatu itu lah ini lah.,…sampai beli rumah pun memilih rakyat…
    ini bukan kerajaan ini kera jagaan…bodohh…..

  20. crispen pote says:

    pastikan sabah/sarawak juga dapat menikmati program pr1ma ini.
    kerajaan kena buat sesuatu tentang nie..

  21. ebby @ AB Rahman says:

    Aslkm & Salam 1M’sia..
    Bkn menidakkan usaha dan intiatif berkaitan cume agak terkilan dgn syarat minima yg di berikan. Umum mengetahui warga putrajaya adalah org2 yg bertugas di bang.pentadbiran kerajaan pusat dan mereka2 ini telah pun d sediakan dgn infra-struktur (kediaman) yg cukup selesa wlpn Pembantu tadbir. Dn sebagai k/tgn krjaan, mereka di limpahi dgn pelbagai kemudahan pembiayaan trmasuk pmbiayaan beli rumah. Dan lagi satu, hampir (statistik x rasmi ) 70 % warga kerja krjn di Putrajaya adalah orang-orang dr pantai timur dan 90 % pula adalah pengundi parti pembankang….mmng betul undi adalah hak individu tetapi saya berckp mengenai nilai kesetiaan, keikhklasan dan integriti sebagai insan.

    saya juga merasakan syarat di atas tidak relevan dan perlu di kaji demi kepentingan SEMUA lapisan (yg amat memerlukan rumah sendiri ) termasuk saya sendiri. dlm masa yg sama, kos rumah terpakai juga di luar kawalan. dibeli 15 tahun dulu dgn harga RM90K kini di jual dgn harga RM400K…mana lojik nya… alsn kos tinggi, dah d ubah suai dll… soalan saya knape pulak pembeli baru yg kena tanggung kos ubah suai tu ?… cukai tanah brape RM setahun, dan apa ‘ kos ‘ ?…

    Sesungguhnya, Kami mnghrpkan peluang dn ruang yg seadanya utk Kami memiliki rumah idaman dan PRiMA adalah harpn Kami ( khususnya Bumiputra ) sbb Kami BUKAN golongan bumiputra yg mampu utk memiliki kondo2 mewah yg naik mcm cendawan skrng nie…bantu la Kami

  22. pelikajaib says:

    bodoh betul org melayu yang comen ,,kalau nak buat semua,makan masa lama dan nak beli tanah pun org jual mahal, ,,org melayu yg dok compline kat cini bodoh sombong…yg kerja gaji beribu-ribu tak reti nak beli rumah sendiri tapi kalu berhutang beribu-ribu boleh pulak (fikir-fikirkan la sendiri) dulu dapat duit KWSP beli rumah/computer buat repair kereta/tukar kereta/enjoy/joli sana-sini,,dah bagi kesenangan buat benda lain,mangkok hayun betul org melayu.,bila kerajaan buat mcm nie semua sebuk nak,,org melayu pandai cakap je tapi xreti ,,bodoh-bodoh-bodoh…

  23. tak adil says:

    saya tak ada rumah sendiri .jumpa wakil rakyat. mereka cakap untuk oarng yang menetap di putra jaya sahaja. adakah ini adil , kalau masa undi , cakap satu malaysia pasal nak bagi rumah – cakap putra jaya pulak . macam macam lah

  24. andy says:

    pahal putrajaya jak??tmpat lain kat malaysia ni bkn rakyat malaysia ka??bongok jg eh

  25. mcm mana nak beli rumah ya,dahlah senaraihitam tak boleh buat loan.ada tak cara lain nak beli/buat loan rumah….buat masa sekarang ni saya belum lagi ada rumah

  26. YANGMAHUKEADILAN says:

    tuleee korang ,sokong lagi kera jagaan korang yang x adil dlm PEMERINTAHANNNNNNNNNNNNNNN’..

  27. pak kadok says:

    inilah 1 kptusan KERAjaan untuk “bantu” rakyat malaysia yg x mampu memiliki rumah…
    agaknye sampai bila la rakyat golongan pertengahan n glongan bawahan mampu utk memiliki rumah sendiri..
    ni sume salah najib, bli nasi x tapau untk aku… ermmm…

  28. sivakumar a/l nagaiah says:

    Nama sudah blacklist,boleh saya memohon skim ini.

  29. abang muhaimin says:

    org yang duduk di luar putra jaya tidak boleh memohon ke? orang2 di putra jaya semua kaya2!!!!!

  30. YUHUU says:

    gji untk pasangan pnting ke….kalo yg xbkerja xleh mhon ae

  31. NAZAHA says:

    kenape PUTRAJAYA????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
    KENAPE KENAPE

  32. sulu says:

    ini KALILAH!!!!!!

  33. bulak nuu says:

    palirla krjn…smua politik..baik jdi pnghuni hutan…smua free

  34. Osman gemuk says:

    Aku boleh faham kalu buat diputrajaya sbb sana tanah kerajaan.klu tanah lain kerajaan kene beli mahal n jual murah so tak
    Eh jgk. Tp tajuk tu tak ptut.septutnya awal2 tulis p1sma putrajaya je..ni duk promote kononnya tuk rakyat..apa benda ni.. Tanah ni milik allah.. Ok la level pertama buat kat putrajaya sbg perintis.keutamaan tuk warga putrajaya tp cadangan aku kene jgk buat kuata tuk bukan warga putrajaya yg layak.

  35. Osman gemuk says:

    To pelikajaib, bahasa tu jaga.klu org melayu tak sibuk nk beli rumah mcm anda katakan tkdela org melayu kat sni nk tgk nk komplen. Awak tu bangsa apa?sungguh memalukn bahasa yg awak gunakan..awak agama apa?stp agama tak ajar bahasa kasar. Awak bercakap seolah mcm pndai tp tk pandai pun.org pndai tk ckp mcmni. Klu bodoh pun tk boleh sbb org bodoh tak prbodogkn diri mrk.. Maaf yer..

  36. zarina says:

    Alangkah baiknya terbuka semua tempat…

  37. JOJO says:

    KERAJAAN KITA…KHAS PUTRAJAYA..!!!! UNDI BN LAGI

  38. ujung says:

    wah..PR1MA kah?? so d sabah mana lokasi akan dibina eh..??

  39. ntahlah says:

    PRIMA dibuat peringkat demi peringkat bukan di Putrajaya sahaja. kita jangan cepat melatah. memang majoriti penduduk di Putrajaya adalah pekerja gomen tapi pekerja gomen ni bukanlah kaya sangat. setiap perkara ade permulaannya…

  40. Boy Adam says:

    Ni kalilah BN…….
    kenapa hanya penduduk putrajaya?????????

  41. gunalan says:

    i would like to sugest that the goverment should control the housing price due to our malaysian standart living is not yet cross the higher income level. 90 percents of the population are not happy with the real eastet agent are selling the house price in a higher price and the bank do not want to realise the loan 90 percents due to the market value are lesser than the selling price. Purchaser are find dificulties to come out with the higher down payment due to agents profit. We are being a victim to this kind of transaction. I appeal to goverment to control the housing price either the seller and agents.tq gunalan maniam

  42. elmhurst condos for sale says:

    Excellent site you have got here.. It’s difficult to find quality writing like yours nowadays. I truly appreciate people like you! Take care!!

  43. I do not even know how I stopped up right here, however I believed this submit used to be good.
    I do not recognize who you might be but definitely you’re going
    to a famous blogger should you are not already.

    Cheers!

  44. Malaysia Tercinta says:

    Terimakasih share cara memohon PR1MA.

Leave your comment here: