Bajet 2013: Cuepacs Mahu Kerajaan Pertimbang 6 Tuntutan | NescafeAis.Com


.

Bajet 2013: Cuepacs Mahu Kerajaan Pertimbang 6 Tuntutan

September 19th, 2012 7 Comments .
.

bajet 2013

Cuepacs telah mengeluarkan senarai enam tuntutan utama Cuepacs untuk dipertimbangkan kerajaan dalam Bajet 2013 terhadap 1.4 juta penjawat awam, kata Presidennya, Datuk Omar Osman.

“Kami berharap kerajaan, khususnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, akan memberi pertimbangan yang sewajarnya kepada permintaan kami. Kami akan berpuas hati jika sekurang-kurangnya 70 peratus daripada permintaan dipenuhi,” katanya.

Senarai enam tuntutan skim baru yang diumumkan adalah perumahan mampu milik di kawasan bandar, peningkatan elaun sewa, bonus 2012 tambahan selain dari bonus setengah bulan yang diperolehi kebelakangan ini dan nasib 45,000 pekerja kontrak yang mana kontrak berakhir 31 Disember ini.

Beliau berkata permintaan ini bukan baru tetapi telah menjadi sebahagian permintaan Cuepacs sejak 2010 dan telah mencapai peringkat kritikal.

“Perumahan mampu milik di bandar bagi penjawat awam adalah isu yang paling terdesak. Kami berharap kerajaan akan memperkenalkan dasar perumahan baru melalui Bajet yang memerlukan pemaju perumahan di bandar mengeluarkan rizab 35 peratus daripada projek-projek mereka untuk membina rumah berharga RM60,000 dan RM150,000,” katanya.

Beliau juga menambah bahawa elaun perumahan sewa bulanan semasa sebanyak RM180 perlu ditambah untuk mencerminkan kadar pasaran sekarang.

Beliau berkata Kerajaan mesti menangani nasib beberapa 45,000 kakitangan kontrak yang mana tempoh mereka akan tamat pada 31 Disember.

“Kebanyakan mereka berusia antara 40 dan 50 tahun dan mempunyai tanggungan dengan pinjaman perumahan untuk dibayar.

“Kami berharap Kerajaan akan mempertimbangkan untuk melanjutkan kontrak atau meletakkan mereka pada skim pencen atau skim kumpulan wang simpanan,” katanya.

Sebagai tanda komitmen jika tuntutan dipenuhi, beliau berkata cadangan itu akan dibawa ke Kongres Cuepacs bulan depan untuk mendapatkan persetujuan penjawat awam untuk tambahan 30 minit kerja setiap hari.

“Jika bersetuju dengan cadangan itu, kertas cadangan akan dikemukakan kepada Ketua Setiausaha kepada Kerajaan untuk mengeluarkan pekeliling bagi tujuan itu,” katanya.

Beliau berkata wakil jawatankuasa Cuepacs ‘persekutuan dan negeri telah berusaha berjumpa dengan Perdana Menteri dan timbalannya untuk terus membincangkan perkara ini. Bajet 2013 dijadualkan akan diumumkan pada 28 September.

 

TINGGALKAN KOMEN DI BAWAH DAN JANGAN LUPA SHARE:

7 Comments to “Bajet 2013: Cuepacs Mahu Kerajaan Pertimbang 6 Tuntutan”

  1. […] yang diketahui, Ceupacs semalam telah menyenaraikan 6 tuntutan untuk bajet 2013 yang akan dibentangkan PM Najib pada 28 September ini. Antara 6 tuntutan ceupacs adalah adalah […]

  2. faizal says:

    tolong minta bagi kakitangan awam yang duduk 75 km dari kuala lumpur dapat cola rm 300 atau rm250..ni dapat rm75 ja..harga barang mahal sama macam kuala lumpur…atoiiiii pening

  3. epg says:

    sungguh tak munasabah jika ceupacs minta itu ini ttpi bersyrat kerana kami di unit kejururawatan trutama kerja di wad kami kerja malam 10jam then..masa balik tu mmng tdk pernah ikut shift..kkdang sejam lebih lg kami kerja skiranya time nak balik pesakit ttiba shock/change condition terpaksa jua kmi handle/selamatkan dahulu nyawa pesakit ni..tp tiada pun elaun kerja lebih masa

  4. along says:

    macam mana nasib pekerja sambilan dan kontrak??

  5. hds says:

    Tak ada harapankah kami sebagai pekerja sambilan untuk di sambung kontrak lagi… kasihanilah kami… Beri la peluang untuk kami berkhidmat dengan lebih lama lagi..

  6. deqna says:

    1. kenapa kami pembantu pengurusan murid prasekolah dan asrama tidak diberi insentif khas RM200 sepertimana pembantu pengurusan murid pendidikan khas dapat.Sedangkan skop kerja kami lebih kurang sama.cuma yang bezanya ppm prasekolah bantu guru mguruskan kanak2 normal seawal usia 4 tahun,ppm asrama pulak menjaga murid2 seawal usia 7 tahun dan ppm pendidikan khas bantu guru menguruskan murid2 istimewa. ppm juga perlu menjaga stok bekalan makanan,stok bekalan pejabat, hal ehwal murid. bukan nak minta lebih2, tp macam tak adil jika ppm pendidikan khas je yang di beri insentif khas RM200. Siapa yg nk perjuangkan hak kami. mohon cuapacs perjuangkan hak samarata kepada semua pembantu pengurusan murid prasekolah / asrama/ pendidikan khas.
    2. kami yang duduk di kawasan luar bandar tidak mendapat alaun khas seperti mana mereka yang bekerja di kawasan bandar mendapat alaun cola dan mereka yang bekerja di kawasan pedalaman 1,2 dan 3 pulak mendapat alaun susah antara RM500-1500. tapi kami yang bekerja di kawasan luar bandar tidak mendapat apa2 pun.sedangkan harga barang keperluan harian sama macam harga barang di bandar bahkan mungkin lagi mahal dari kawasan bandar.tidak adil lah bagi kami yang bekerja di kawasan luar bandar.. BUKAN TAK BERSYUKUR DENGAN APA YANG DIBERI, TAPI KAMI PUN NAK MERASA JUGA APA YANG MEREKA DAPAT.

  7. Adek says:

    Kenapa pekerja sambilan harian tidak diberi peluang untuk diserapkan?sedangkan ada diantaranya sudah berkhidmat lebih dari 3 tahun…mengapa mereka diabaikan dan SPA masih mengambil pekerja yang baru tanpa memberi percubaan kepada pekerja sambilan?inilah yang dikatakan berat sebalh dan tidak adil!!! Apakah cuepacs sekadar berkata-kata keras dihadapan,tertapi mengangguk kepala mengikut telunjuk dari yang teratas….menganggap pekerja sambilan hanya 1 boneka yang diguna bila diperlukan dan dibuang ketika ruang kerja sudah diselesaikan….malahan ada diantara ketua jabatan mengunakan kuasa veto mengambil kaum keluarga dgn mudah,yang baru berkhidmat 2-4bulan..sedangkan pekerja sambilan yang lain sudah berkhidmat lebih 3 tahun????inikah yang dikatakan kerajaan adil????mereka seperti tidak nampak dan buta sedangkan mereka tahu semuanya….

Leave your comment here: